امنیت عمومیهوش مصنوعی

فین تک و تهدیدات امنیتی

فین تک (Fintech) یا فناوری های مالی (Financial Technology) از جدیدترین و جذابترین عرصه های بهره گیری از تکنولوژی های نوین در بخش ارائه خدمات مالی است که با سرمایه گذاری های عظیم در سرتاسر دنیا توسط استارت آپ هایی که در زمینه خدمات تجاری و مالی فعالیت میکنند در حال توسعه و بهره برداری است.

کاربرد تکنولوژی در خدمات مالی از جمله تعاریف کلی است که برای درک ماهیت این صنعت نسبتا نوپا توسط کارشناسان اقتصادی ارائه شده است، ولی به عبارتی ساده تر و کاملتر فین تک بهره برداری از تکنولوژی های نو به منظور ایجاد سرویسهای نوین مالی و کارآمدتر کردن، تسهیل و سرعت بخشی در ارائه خدمات مالی و بازرگانی است که در حال حاضر بانکها و موسسات مالی به روشهای سنتی در حال ارائه آنها به مشتریان خود هستند است.

وام دهی (Lending)، پرداخت (Payment)، ارسال و دریافت پول در سطح بین المللی (International Money Transfer)، مدیریت امور مالی شخصی (Personal Finance)، امور مالی سهام (Equity Financing)، خدمات بیمه (Insurance) از جمله خدماتی مالی است که شرکتهای فین تک به مشتریان خود ارائه میکنند. گرچه اکثر فعالیتهای ذکر شده خدمات فین تک ها هم راستا با بانکها و موسسات مالی سنتی است و شباهت های فراوانی بین این دو وجود دارد ولی با توجه به نحوه و گستره بهره گیری این استارت آپ ها از تکنولوژی و نحوه ارائه خدمات، شرکت های فین تک را نمیتوان زیر مجموعه بانکها قلمداد کرد.

بانکها رشد شتابان استارت آپ های فین تک را که با توجه به نیاز مشتریان با انعطاف و انطباق پذیری بالا خدمات مالی منحصر به فرد، با کیفیت، سریع و کم هزینه را ارائه میدهند و غالبا این خدمات ارائه شده که به مرور زمان به صورت بالقوه میتواند منجر به حذف یا حداقل کمرنگ کردن نقش بانکها در داد و ستدهای مالی شود را به عنوان تهدید قلمداد میکنند. ولی با تمام این تفاسیر در نهایت بانکها در صورت عدم بروز رسانی سرویس ها و خدمات خود و بهره گیری از تکنولوژی های نوین عرصه را به استارت آپ های فین تک خواهند باخت و این استارت آپ ها روز به روز سهم بیشتری در اقتصاد کشورها ایفا خواهند کرد و بسیاری از خدمات مالی با کیفیت و سرعت بیشتر توسط این استارت آپ ها ارائه خواهد شد.

با توجه به گستردگی و سودآور بودن این صنعت استارت آپ ها و شرکتهای فراوانی جذب این بازار شده اند که شاخص ترین آنها در عرصه جهانی همچون Stripe، Markit, Square, Lufax و Lending Club با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی ها همچون هوش مصنوعی (AI)، بلاکچین (BlockChain)، رایانش توزیع شده (Distributed Computing)، رمزنگاری (Cryptography) و ارز های رمزنگاری شده  (Cryptocurrencies) در حال توسعه و ارائه خدمات مالی به مشتریان خود در سرتاسر جهان هستند. رشد این صنعت به حدی بوده است که تنها در سال ۲۰۱۷ سیزده استارت آپ فین تک هر کدام بیش از یک میلیارد دلار ارزش گذاری شده اند.

اگرچه این صنعت و رشد سریع آن مزایای فراوانی همچون ارائه خدمات نوین و بهبود کیفیت و سرعت ارائه خدمات مالی با هزینه های کمتر نسبت به خدمات سنتی بانکها و در نتیجه افزایش رضایت مشتریان را به همراه خواهد داشت ولی از آنجایی که سرویسهای ارائه شده استقرار و مرکزیت سرویسهای سنتی بانک ها را دارا نیستند و غالب خدمات ارائه شده به صورت آنلاین و بر بستر اینترنت عرضه میشود تهدیدات امنیتی متعددی وجود دارد که میتواند امنیت و آینده این صنعت را به خطر بیندازد.

امنیت و حفظ حریم خصوصی داده ها (Data Security and Privacy) و مقابله با فریب و کلاهبرداری (Fraud Fighting) از مهمترین دغدغه هایی است که صنعت فین تک با آن روبرو خواهد بود. حفظ امنیت حجم عظیم اطلاعاتی همچون اطلاعات مشتریان از قبیل مشخصات فردی و مالی، الگوی فعالیت مشتریان و برنامه های مالی آینده که فین تک ها برای پیشبرد اهداف خود و سیاست گذاری ها به آنها نیازمندند در مقابل انواع حملات سایبری و جلوگیری از سوءاستفاده از این حجم داده نیازمند طراحی و بهره گیری از طرح های امنیتی قوی است که فعالین این صنعت باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

مسلما عدم آشنایی با تهدیدات امنیتی که امنیت داده ها و اطلاعات مشتریان و موسسات را تهدید میکند و در نظر نگرفتن و عدم ارائه راه حل ها و ساختارهای امنیتی منسجم برای مقابله با این مشکلات امنیتی به صورت جدی میتواند ایجاد و حفظ اعتماد مشتریان و از این رو موفقیت و آینده استارت آپ های فین تک را به خطر بیندازد.

برچسب ها

‫۴ نظرها

  1. مقاله جالبی بود مخصوصا از اونجایی که فینتک بحث روزه و شرکتهای ایرانی هم تو این زمینه فعال هستند بایددر مورد امنیت بیشتر کار بشه.
    ممنون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن