امنیت شبکهامنیت نرم افزارامنیت وب

استانداردها و متدولوژی های بین المللی تست نفوذ

همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد موثرترین، کارآمد ترین و کم هزینه ترین روش برای جلوگیری از نفوذ هکرها و خرابکاران سایبری تست و رفع آسیب پذیری ها و ایمن سازی نرم افزارها و سیستم ها در مرحله طراحی و قبل از ارائه نهایی آنها به مشتری خواهد بود. ولی به دلایلی همچون محدودیتهای زمانی، فنی و یا سهل انگاری در غالب موارد نرم افزارها و سیستم های توسعه داده شده از ایمنی مناسبی برخوردار نبوده و کشف و رفع ایرادات امنیتی و ایمن سازی بخشهای مختلف این سامانه ها حیاتی است. در این مقاله به صورت اجمالی با شاخص ترین استانداردها و متدولوژی های بین المللی تست نفوذ (Penetration Testing Methodologies) آشنا خواهیم شد.

آشنایی با این استانداردها و متدولوژی های بین المللی تست نفوذ و انتخاب بهترین گزینه ها و نحوه بهره گیری و خصوصا بومی سازی آنها با توجه به نوع و ابعاد نرم افزارها و سیستم های مورد تست قرار گرفته از اصولی ترین قواعدی است که متخصصین امنیت باید به آنها اشراف کامل داشته باشند. مسلما مناسبترین استاندارد باید در برگیرنده مراحل مختلف تست نفوذ از ابتدایی ترین مرحله که بررسی و تعیین نیاز و دلایل، ابعاد، شرایط و زمان بندی تست نفوذ تا مرحله پایانی که تهیه گزارش جامع از تست های انجام شده و ارائه نتایج حاصله به مشتریان است باشد.

متدولوژی های تست نفوذ متعددی برای استفاده فعالین و علاقه مندان امنیت طراحی و ارائه شده است که بخشی از آنها نیازمند پرداخت هزینه عضویت ماهانه یا سالانه و بخشی از آنها به صورت رایگان ارائه میشوند. در این مطلب با متدولوژی هایی که توسط OWASP ،ISECOM ،PS و NIST که از شناخته شده ترین استانداردهای ارائه شده در این زمینه هستند به صورت اجمالی آشنا میشویم.

بدون شک مجموعه OWASP یا پروژه منبع باز امنیت سامانه های وب (Open Web Application Security Project)  از شاخص ترین موسسات فعال بین المللی در بخشهای مختلف امنیت نرم افزار خصوصا امنیت سامانه های وب است. در زمینه تهیه و ارائه متدولوژی های تست نفوذ OWASP از دسامبر ۲۰۰۴ با ارائه نسخه اول OWASP Testing Guide که در حال حاضر به نسخه چهارم که در سال ۲۰۱۴ تهیه شده ارتقا یافته و در دسترس عموم قرار دارد از پیشگامان این عرصه است. در مطالب آتی با این متدولوژی به صورت مفصل آشنا خواهیم شد.

موسسه ISECOM نیز از ژانویه ۲۰۰۱ با ارائه دستورالعمل منبع باز متدولوژی تست امنیت (Open Source Security Testing Methodology Manual) یا OSSTMM که آخرین نسخه رایگان آن نسخه سه و نسخه چهارم آن به صورت پرداخت حق عضویت ارائه میگردند نقش مهمی در ترسیم سیاست های امنیتی سازمان ها برای ارائه و تست راهکارهای امنیتی بر عهده گرفته است.

موسسه ملی استاندارد و تکنولوژی NIST نیز با استاندارد NIST Special Publication 800-115 از سال ۲۰۰۸ و در چهار بخش اصلی برنامه ریزی Planning، کشف Discovery، نفوذ  Attack و گزارش دهی Reporting جزو ارائه دهندگان استانداردهای تست نفوذ است.

از دیگر متدولوژی ها شناخته شده استاندارد اجرایی تست نفوذ (Penetration Testing Execution Standard) یا PTES است که اولین نسخه آن در سال ۲۰۰۹ توسط تیمی از محققین امنیتی به سرپرستی آقای نیکرسون عرضه گردیده و به صورت اجمالی شامل هفت مرحله است. این استاندارد با بهره گیری از دیگر استانداردها همچون استاندارد OWASP Testing Guide در بخشهای مختلف خصوصا در بخش تست سامانه های وب متدولوژی تست نفوذ نسبتا جامعی را ارائه میکند. در مطالب آینده با این متدولوژی نیز به صورت مفصل آشنا خواهیم شد.

در پایان بررسی اجمالی این چهار استاندارد ذکر این نکته ضروری است که امکان شبیه سازی صد در صدی شرایط حملاتی که از سوی هکرها و نفوذ گران انجام می شود برای تست نفوذ گر عملا وجود ندارد. برخلاف متخصص تست نفوذ که باید تابع و متعهد به قوانین و قواعد حاکم بر قرارداد منعقد شده باشد، هکرها ملزم به تبعیت از هیچکدام از این قواعد نیستند. به طور مثال اجتناب از وقوع انواع مختلفی از مشکلات تست نفوذ از قبیل از کار افتادگی سیستم ها (Crash) و زمان غیر قابل دسترس بودن سیستم ها تست نفوذ قرار گرفته (Downtime) که برای متخصص تست نفوذ قانونمند و حرفه ای از اهمیت بالایی برخوردار است، اهمیت چندانی برای هکر ها خصوصا هکرهای تازه کار (Script Kiddies) و هکرهای تخریب گر (Crackers) که به قصد تخریب سیستم ها را مورد حمله قرار میدهند  نخواهند داشت. از این رو امکان شبیه سازی کامل و دقیق حملات هکرها در تست های نفوذ به دلایل ذکر شده وجود نخواهد داشت و بهره گیری از دیگر روش های ایمن سازی در کنار تست نفوذ و عیب یابی برای حفظ امنیت و یکپارچگی سامانه های مختلف ضروری خواهد بود.

برچسب ها

‫۲ نظرها

  1. سلام. تشکر بابت مطلب خوبتون فقط یک سوال دارم که هرچی توی اینترنت جستجو کردم متوجه نشدم و اون اینه که توی ایران اگر زمان تست نفوذ سایت ها با مشکل مواجه بشن آیا مسولیتش با تست نفوذگران است یا خیر؟

    1. سلام
      خواهش میکنم. در پاسخ سوالتون باید عرض کنم که فرقی بین ایران و دیگر کشورها نداره، همه چیز به قرارداد منعقد شده و مسئولیت ها و تعهدات تعیین شده برای متخصص تست نفوذ بستگی داره. بهرحال یک متخصص تست نفوذ حرفه ای و متعهد در هر شرایطی حتی اگر قرارداد الزام آوری وجود نداشته باشه باید نهایت تلاششو انجام بده که تست با موفقیت کامل و بدون ایجاد هرگونه مشکلی برای سامانه های تست نفوذ قرار گرفته انجام بشه. موفق باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن